torsdag 19 februari 2009

Rökning Dödar

"Rökning Dödar" är en av de hemska sakerna som hälsovårdsinspektionen kommit på att man ska märka ciggarettpaketen med. Just nu röker jag ett Dominikansk cigarett märke så slipper bli påmind av svenska ord som skriker åt mej var dag hur mycket jag skadar mej. Just nu står det enbart "Fumar es perjudicial para la salud". Verkar mycket mindre farligt, men alla som har läst mer än ett språk kan nog med lillfingret räkna ut att "fumar" står för rökning...den hemska fortsättningen på meningen har jag ingen som helst lust att ta reda på vad den betyder.




För var människa som jag känner som slutar upp med detta vedervärdiga beteende känner jag mig faktiskt sämre. Men inte får det mej att sluta iallafall. Jag brukar uppleva en hemsk arom när jag kommer hem till min lägenhet, men inte får dej mej heller att sluta. Det kostar sjukt mycket pengar att röka - det är pengar som man helt enkelt bränner upp - ORDAGRANT. Och jag som annars är en ekonomisk person borde verkligen ta fasta på mitt slöseri med pengar. Sen alla dessa hälso aspekter, sämre tandkött, sämre kondition, cancerframkallande..osv.




Jaha, om jag då tycker det är så hemskt, varför röker jag då?! Nummer ett, det kallas beroende. Nummer två, alla missbrukare är sjukligt bra på att bortförklara meningen med att sluta upp med det. En missbrukare kan peka på alla de positiva saker som finns (vilket i ett "nyktert" tillstånd är noll...det finns inget som helst positivt som man inte kan ersätta med något nyttigare beteende). Nummer tre, så tror jag inte det är någon ide att halvt som halvt försöka sluta innan man på riktigt bestämt sej för att ge fan i ciggen.




Nåå..återigen har en av mina vänner väckt tanken -"Kanske jag ta jävulen i hornen och lägga av nu". Och jag är så naiv att jag tror att när jag tänkt tanken tillräckligt många gånger så kommer jag lägga undan stinkpinnarna och ge det där med att sluta röka ett försök....




Men nog är det rätt svårt när ens arbetsplats "rökrum" ser ut på följande vis (åter en dum bortfarklaring av en nikotin missbrukare).


2 kommentarer:

  1. säger inget så har jag inget sagt... men du vet vad jag tycker.
    och det väldigt glamourösa rökrummet borde ju få vem som helst att ______ vilja röka?

    SvaraRadera
  2. Glamour är inte allt mi kära syster!! Vi brukar minsann ha väldigt fina mysiga stunder där ska jag tala om för dej ;)

    SvaraRadera