torsdag 22 januari 2009

Sammanfattning

Hade (vilket är rätt vanligt förekommande) en trevlig frukost med mina kollegor på morgonen. Vi pratade om ditt å datt och den och det. Tanken slog mej då vad som är den egentliga skillnaden mellan att snacka skit och orda om fakta. Faktan kanske inte är det mest omtyckta beteendet som en person gör eller det smartaste man kan säga. Men vad är då skillnaden?! Och när går man så långt att man blir en skvallertacka?!?! Egentligen är det kanske inte ens en så viktig fråga att ta reda på "sanningen" runt omkring för det finns egentligen inget svar, för det är en sak som nog vi individer har olika uppfattningar om. Sen är det även så att alla människor snackar SKIT..eller kanske det heter "talar om saker som normen ej anser som ett accepterat beteende"

Kom iallafall på oss där med att orda om beteenden vi ej gillade. Jag tycker egentligen inte om att göra det. För alla är vi människor och alla tycker vi olika, jag gör säkert massor med saker som folk stör sej på och diskuterar med om andra. Men det är väl det som är charmen med oss människor?!?! Att vi är sååå olika..Men för att få en punkt på det hela och byta samtals ämne sammanfattade jag det hela med "Ja, oki..så då säger vi som så att sammanfattningsvis är vi alla bäst och alla andra knäppa". :) Då kok vi på en strålande ide om att vi borde ha en blogg där vi under arbetsdagen kan gå å skriva vad vi stör oss på hos våra kollegor, men kom fram till att det nog i slutändan skulle bli pajkastning. För om man stör sej på någon å säger det så tar den personen instinktivt fram sin "försvarar metod" och börjar störa sej på den andra och påpeka dennes fel och brister...Vi är intressanta vi människor! :) Inte blir jag bättre bara för att någon annan inte gör en annan sak bra.

Nog om detta! Nu väntar maten! Ha det gott ni som läser!

2 kommentarer:

  1. det jag tycker är skitsnack är när man säger ofördelaktiga saker om dem som man umgås med och räknar till vänner. Att tala om "dåliga" fakta om personer man inte tycker om det är ju mer nåt annat, och ofta skulle man utan vidare kunna upplysa de man inte gillar att man inte gör det. Men skitsnack( alltså negativt om de man faktiskt gillar) det kanske man inte så gärna vill säga åt dem, eftersom det finns så mkt. mer som man faktiskt gillar och man vill inte såra dem man gillar. Äh nu trassla jag in mig i en massa ord här... jag ska sammanfatta : jag tycker det är legitimt att säga sånt som man inte har nåt emot att säga direkt till personen i fråga, däremot tycker jag inte det är OK att säga saker man inte kan stå för.
    Tyvärr är jag själv en djäkla skitstövel, som alla andra, och lever inte alltid enligt denna regel själv heller. Men jag vill, och försöker att tänka på det. :)

    SvaraRadera
  2. Det är väl helt enkelt som så att man måste få vädra sin tankar fast dom inte är av godo...

    SvaraRadera