måndag 12 januari 2009

Dagarnas Dag

Inte var man pigg å glad imorse när alarmet började pipa i vid sin vanliga tid 05.20. Jag hatar snoozare..och vet ni...Jag snooza 2 gånger i morse och jag kände mej varken mer motiverad att gå upp eller piggare. Till råga på allt får man ju stressa som en galning när man snoozar 2 gånger om man ska hinna i tid till jobbet....å när man väl kommer dit är man så trött å fövirrad att man knappt vet vad man heter och ännu mindre vad man ska göra. Fast de första timmarna är rena rutiner som man i princip kan göra i sömnen. sen var de jobb jobb jobb ända tills jobbet var slut (rätt logiskt va?!)

For och solade solarium efter jobbet...P3 hade idag att man som lyssnare skulle rösta fram Dagarnas dag...De ena efter de andra förslagen kom in....Nyårsafton, juldagen, julafton, ens födelsedag, ens bröllopsdag, fredagar, lördagar, dagen innan man går på semester...osv osv osv.
Och när min soltid var slut, jag hade klätt på mej å rengjort solariumet så skulle dagarnas dag koras. Jag blev så nyfiken att jag var tvungen att sitta kvar en 3 minuter för att höra vad svenska folket hade kommit fram till var dagarnas dag....
...tataaaa...( e ni nyfikna nu?!?! det var jag :)) På tredje plats kom dagen man skall fira med släkt, dagen då kristus son föddes, dagen då tomten kommer - julafton! På andra plats kom dagen man inte skulle existera utan, dagen som är indiviuell - födelsedagen! På första plats kom dagen då tvånget utbytts mot frihet, dagen då slit bytts ut mot roliga aktiviteter eller my å pys i hemmets vrå - Fredagen!

Det värsta är...Jag håller inte med! Visst är fredagar sköna då veckans arbete är över och helgens aktiviter står framfören. Fredagar är bra då man slipper ha tider att passa. Och visst är ens födelsedag kul å speciell men den förlorar oftast sin charm ju äldre man blir. Julafton är absolut en dag jag gillar. God mat, överraskane paket, sällskap med familj och släkt. jag tycker att dagarnas dag skulle ha blivit att alla dagar är dagarnas dag. Dagarnas dag borde ha varit idag. Imorgon imorgon, alltså den dagen som är i nuet. Jag motiverar mitt förslag med:

" Var dag har sin charm"
" Lev idag, imorgon kan det vara försent"
"Carp diem"
" Det är dom små dagliga grejorna som gör livet så spektakulärt"
"Idag är första dagen i resten av ditt liv"
"Framtiden tillhör de som förbereder sig för den idag. "
"Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag."

Någon som håller med mej?!

2 kommentarer:

  1. Håller med dig fullständigt att alla dagar borde vara dagarnas dag. Dagarna blir inte bättre än vad man gör dom till. Och visst en del dagar vill man bara helst glömma bort. Men i efterhand så brukar även dessa dagar lämmna ett litet minne man kanske får le lite lätt åt nångång.
    Kort och gott. Ta vara på livet för du får bara ett....

    SvaraRadera
  2. Äsch då, jag som är världens mesta snoozare. Fast Johan är nog ännu värre förresten. Men det andra håller jag med om. Fast man får kämpa varje dag med det där, det är lätt att man bara plöjer igenom dagarna för att komma till nästa. Men jag ska tänka på det, carpe diem....

    SvaraRadera