fredag 16 januari 2009

Genus

Vem är inte less på alla dessa feministiska, könsdiskriminerande diskussioner, Genusprat i artiklar/krönikor/bloggar?!? Säkert jätte många som ej är det...Jag är iallafall jätte less. Man har blivit matad av denna information så mycke att man inte orkar läsa, och läser man så orkar man ej ta till sej meddelandet och för mej har det till och med gått så långt att jag tycker att det är sådan överdift i allt.

Visst, det finns ojämlikheter mellan könen och visst kan man ibland tycka att det finns orättvisheter mellan dem oxå. Män har överlag bättre betalda jobb..(frågan här är bara är det en orättvishet idagens läge eller väljer vi kvinnor fel yrke att jobba inom?!?!) (visst, fler män är chefer, men beror det på att fler män söker sådana tjänster och vill vara det eller beror det på att kvinnor ej anställs som chefer?!?)

Men hur vi än vänder å vrider på alla orättvisheter så finns det faktsikt en sak som aldrig kommer att bli jämnlik oss kön emellan. Vi har olika kroppar. Män har en penis och kvinnor har en vagina. Jag skulle inte vilja byta ut min Vagina mot nått annat. Men....fy tusan så jobbet å orättvist det är ha en sådan ibland...Nu tänker jag på den här blödningen som man drabbas av varje månad. Inte nog med att man ska lida av smärtor och klet 12 gånger per år. Den kostar även, bindor tamponger är inte mina favoriter saker att shoppa direkt. Jag tycker verkligen vi kvinnor borde få bidrag för denna kostnad. Och inte nog med det...Dessutom ska den självfallet infalla då man minst av allt vill ha den. Exempelvis under ens härligt bokade utlandssemester..Som tur är finns det juh piller som man kan förskjuta denna månadsfasa med. Äter man p-piller kan man alltid laborera med dessa. Annars så får man köpa ett par piller vid namn Primolut. Men det ska man ha recept för. OCH..nu ska ni få höra, detta hör ej till sjukvården (kan jag absolut hålla med om, man är juh inte döende bara för att man vill ha det lite lyxigt och slippa mensen under sin sol å bad semester). MEN..när detta ej hör till sjukvården så tar det så vackert betalt för att skriva ut ett recept (som högst kan ta 5 min att skriva) och det kostar vackert 350:- + själva piller kostnaden. FÖRSTÅ..att det är billigare att gå till ett läkarbesök som kostar 250:- och då ingår recept på eventuella preparat man ska ha. SÅ..jag har nu konstaterat att nästa gång jag behöver skjuta upp min mens så är det mer ekonomiskt lönsamt att gå och skaffa sej p-piller för typ ett år än att köpa 20 piller Primolut. Sen att jag kanske inte tycker om att proppa i mej hormoner bara för skoj skull är ju en helt annan femma.

Sånna här problem behöver aldrig en MAN utsättas för eller fundera på..Jag anser det vara vääääldiiigt orättvist. Det är med andra ord dyrt att vara kvinna! Och vi har överlag lägre löner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar