söndag 18 januari 2009

norrlänsk helg

Jag är född här i norrland. Är återflyttad sen 5 år tillbaka (blir det på måndag). Min vackra dialekt är en härlig blandning av landets alla härligheter, vilket resulterar i ett "lustigt sätt att prata" enligt kommentarer jag fått. Jag kan även förtälja er att jag blir anklagad för att vara stockholmska emellanåt (har aldrig bott i stockholm i hela mitt liv!!)...

Nog om det...kan orda länge om dialekter så lika bra jag sätter punkt här. Vad jag skulle komma fram till så tyckte jag att nu är det verkligen dags för lite äkta norrlänsk beteende här från min sida :) Så åkte på lördag eftermiddag iväg till grannstaden (hålan kanske det heter) till en god vän för att fiska Lake i en ark på isen. Lake är en ful slemmig fisk som kan liknas vid ett sjöodjur i miniatyr. En ark är ett lien stuga man drar ut på isen...har hål i golvet där man kan sänka sina pimpelspön och det charmiga med denna kreation är att det finns en kamin så man kan sitta och elda å mysa och slipper därav frysa (Titta! Jag fick till ett rim mitt i ordflödet oxå!) Jag kan även här erkänna för er att jag fiskat i en ark 2 gånger tidigare i mitt liv, och det är rätt tråkigt för det är inte många fiskar man får. Men som den norrlänska brud jag kände mej som föreslog jag givetvis att det måste bli sååå mycke roligare om man har öl med sej (Det blev det oxå..haha..och inte en enda fisk fick vi...dock hade en bamse fisk nappat på mitt pimpelspö, snott hela kroken med agn å alltihopa när vi var å kissade i skogen...det är också sådant man bör göra som en riktig norrlänning..kissa i skogen alltså).

Söndag morgon kändes lite trött (Eftersom goda hemgjorda hallondrinkar serverades efter fisketuren i samband med trevligt kortspel). Men vill man ha en sommarstuga och ej bli ruinerad så får man banne mej barka sitt virke själv. Oturligt nog hade vi nyss fått hem ett lass med virke till mor och far så det vara bara att packa ihop sitt pick å pack på söndagmorgonen och åka dit. Svida om till riktigt sexiga vinter arbetskläder å börja barka, å stapla..bräda för bräda. Men det härligaste med norrland är dessa nyfikna granngubbar som bara måste åka å se när något händer i granngårdarna. Så där ett tag var vi sju personer som barkade å staplade när vi vara som flest. Och fort gick det då kan jag säga. 3 timmar så var den arbetsbördan ur värden!!

Helgen går mot sitt slut, och imorgon får jag väl fira 5 års jubileumet med någon norrlänsk middag!!...kanske renstek? Vem vet?!

2 kommentarer:

  1. Herrejesus, eller rättare sagt, shit pommes frites! Är det fem år sen du flyttade hem! Grattis till att du bor och trivs där du är! Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Lät som en härlig helg det där. Du måste ju bara berätta mer om sommarstugan, låter spännande!

    SvaraRadera